29 Sep 2016

Sedinte cu parintii sau Intalniri cu parintii?

 

foto-art-edu-resize

Doamna / Domnule Profesor, vin si eu cu cateva idei pentru sedintele cu parintii. Cine ma recomanda? Nu “vocea si talentul” din online, ci experienta conducerii grupului de lucru / de discutii cu adultii, mai specific, parinti.

Imi spunea in seara aceasta o Doamna Invatator foarte draga ca si-ar dori sa participe la un workshop ca sa vada alta abordare in discutiile cu parintii. Am scris cu entuziasm proiectul “Parinte si Profesor Azi” si e gata de plimbat prin scoli, insa directorii de unitati de invatamant  au primit o sarcina in plus si neprevazuta: sa invete pentru examen si sa incarce cv-uri si scrisori de intentie pe siteul Ministerului Educatiei. Nu stiu cat de motivati sunt acum sa mai accepte si propunerile mele de proiecte extra. Asa ca am decis ca pana se mai linistesc lucrurile si se vor face noi angajari sau reangajari sa scriu aici pentru cei interesati si vedem ce se intampla. Asadar,  ridic doua degete  si  ii raspund Doamnei Invatator cu cateva idei. Sigur mai sunt si alti Educatori, Profesori, Diriginti interesati de subiect. 

Cum spuneam , am ridicat doua degete politicos si in urmatoarele randuri aduc in discutie cateva teme de baza care cred ca ar putea contribui la crearea unui cadru optim de discutii si la imbunatatirea relatiei cu parintii. Departe de mine gandul de a ma transforma intr-o profesoara pentru profesori. Mai mult decat atat, profesorilor si invatatorilor copiilor mei carora le-am declarat cat ii apreciez  le transmit cu respect ca ii apreciez in continuare si vin cu acelasi interes la sedintele cu parintii asa cum o fac de ani de zile. Las aceste  ganduri aici cu scopul de a gasi impreuna solutii optime de comunicare eficienta.

Sedinta cu parintii in mod obisnuit: parintii stau in banci, mai dupa afinitati, mai in ordinea in care au sosit, dar in bancile elevilor. Discutia este si despre regulament si despre necesarul clasei, se plimba un proces verbal in timp ce se vorbeste,  se mai aduce in discutie comportamentul elevilor, se mai plimba un  raport, mai vine o propunere de excursie, un parinte mai intrerupe, altul discuta din celalalt colt. Este un cadru pe care nu il judecam acum, ci observam rezultatele. Rezultate: vorbeste fiecare cat considera sau tace cat considera, dar asta nu inseamna ca cel care tace nu are ceva de spus sau cel care vorbeste este in ton cu interesul general al grupului. Cel care vorbeste este putin probabil sa fie auzit de toata lumea daca sta cu spatele la o parte dintre participanti. Tot referitor la pozitia bancilor si la asezarea parintilor aflati la  30, 40 de ani intr-un cadru in care au fost asezati ca si elevi genereaza o stare de bine sau de disconfort. Un cadru in care profesorul este la catedra si parintii doi cate doi in banca este  mai degraba un cadru pentru a lu a notite, pentru un examen versus un cadru adecvat unor discutii democratice si constructive. Apoi, trecerea de la discutii despre sapunul lichid de la baie spre felul in care ne comportam acasa s-ar putea sa genereze ineficienta daca nu este pregatit un setting special si nu se stabileste un contract al discutiei. Si in final acel final :” eu atat am avut de comunicat, atat era pe ordinea de zi, daca mai aveti dvs. ceva de zis…” Revin: fara contract prestabilit = vorbeste si tace cine vrea si cine nu vrea si despre ce vrea sau nu vrea.

Acum, propun  cateva idei pentru optimizarea rezultatelor sedintelor cu parintii. 

Mai intai pornesc de la obiective: ce vreau sa obtin dupa aceasta intalnire? Daca vreau sa imi comunic numai partea mea si fiecare sa plece acasa cum vrea si cum poate, intrebat , neintrebat sau cu vorbele netransmise, atunci nu citesc articolul potrivit, dar ma pot astepta sa se transforme sedinta mea la final in “bisericute” de nemultumiti care nu au ventilat ganduri, emotii. Daca sunt  un profesor care isi doreste o conectare autentica cu parintii in egala masura si o cooperare a intreg grupului de participanti as  putea sa:

iau in calcul faptul ca spatiul ar fi util sa permita oamenilor sa se vada intre ei ( asezate in cerc sau semicerc scaunele). Solutii se gasesc: alta sala, 2 tatici care sunt rugati sa vina mai devreme sau pur si simplu rog grupul sa contribuie atunci motivand scopul:  iata prima actiune impreuna!

dupa ce oamenii se pot vedea si se pot identifica e necesar sa se stabileasca un contract al discutiei: vorbim pe rand, nu ne judecam intre noi, vorbim numai lucruri de interes pentru grup ( fiecare caz individual este discutat separat intre acel parinte si cadru didactic), propunerile se supun la vot, fiecare participant este invitat in MOD EGAL sa fie activ, pe rand si sa isi spuna opinia, nevoia lui de participare la noi intalniri, sa adreseze intrebari. Cum pun in functiune toate lucrurile acestea? Daca simt ca am nevoie de mai multe informatii caut programe in acest sens. ( intrebari@nicoletalarisa.ro pentru cine doreste detalii)

comunic asertiv cu parintii. Nu sunt profesorul lor si nici nu e nevoie sa adopt o atitudine cuceritoare. Suntem parteneri si ne aflam acolo pentru a pune resurse la comun pentru copii si pentru a sprijini actul educational.  Sigur, opiniile parintilor sunt diferite in ceea ce priveste actul educational, dar sunt acolo ca sa dau repere si sa gasesc numitor comun. Resursele fiecaruia sunt diferite si este necesar sa setez un cadru al dicutiei permanent si echitabil: “suntem aici sa vorbim despre.., nu schimbam noi sistemul azi, la ora aceasta, haideti sa vedem  ce propunem aici si acum pentru clasa noastra in directia asta..si o specific clar”. A lasa “fraiele din mana” ca sa nu lezez parintii sau ca nu am un obiectiv clar  este ca si cand ai lasa un avion sa zboare singur.  Am urcat niste pasageri la bord – ii duc la destinatie:  votam a, b,c; dam ocazia in mod echitabil fiecaruia sa vorbeasca pe tema x, y , in conditiile stabilite in contract la inceput. Fac referire la contractul de inceput prezentat si la obiective.

ma gandesc daca in aceeasi sedinta in care am de vorbit despre sapun lichid, votat manuale etc..pot sa creez un cadru adecvat si pentru a discuta despre relatia parinte-copil. Ori creez cadru disctinct, ori le separ. Daca simt ca ma descurc foarte bine cu copiii, dar cand vine vorba de consiliat parintii am  nevoie de ajutor , mai bine chem pe cineva din exterior pe tema asta. Spun cu toata responsabilitatea lucrul acesta fiindca sunt parinti care iau mot-a-mot un sfat de la profesor si daca nu este acela fix cel potrivit mai bine nu il dau fiindca pot sa fac rau. Sau sunt parinti care nu accepta din diverse motive care tin de ei sa fie abordati de catre profesor cu sfaturi. In materie de relatie parinte-copil e o discutie personalizata. Ce pot sa fac eu, insa? Sa studiez ( daca nu am studiat deja) sau sa aprofundez studiul cu privire la nevoile copilului din acea perioada de varsta si pe acelea sa le prezint. Pot sa ii ofer parintelui la intalnirile unu la unu (  nu de fata cu toata lumea si imi mentin parerea 100% chiar daca nu este adoptata de catre toate cadrele didactice) o oglinda a copilului sau in clasa. O oglinda – fara sa o insotesc de sfaturi sau etichete. Aici deja  intram intr-un subiect de workshop care nu poate fi epuizat in cateva randuri.

Ce parere aveti? Au sens aceste propuneri? Evident, modul in care se implementeaza lucrul acesta este diferit de la caz la caz, dar rezultatele vizate sunt aceleasi. O relatie autentica cu toti parintii si cu fiecare inseamna un potential de  relatie mai bun copil-scoala.

In speranta ca nu am adus disconfort cu prezentarea “sedintelor clasice” ( poate pe alocuri am amplificat ca sa accentuez contextul) raman la fel de recunoscatoare tuturor celor care au facut din aceasta profesie o Misiune. Stiu ca elementul central este  in relatia cu elevul si ca exista si aceasta perspectiva in randul parintilor : daca este foarte bine cu copilul meu ce ma mai intereseaza cum este cu mine, insa acel interval de timp  alocat sedintelor cu parintii il pot transforma in Intalniri in care sa gasim comunul, frumosul, invatarea la orice varsta, iubirea, acceptarea, conectarea intre oameni.  Copiii vor simti lucrul acesta si ii va ajuta. Pot sa inchei voturile despre administrative in scurt timp si eficient si sa  transform sedinta in Intalnire fructuoasa intre oameni care au un scop comun!

Respect, prietenie, ganduri bune!

Nicoleta Larisa Albert, Trainer pentru Rolurile Tale

Leave a Comment