16 Jun 2017

Premii ierarhizate la Pregatitoare-IV sau personalizate? Ce ati inteles?

S-a incheiat un an scolar. Parca as vrea sa urc si eu o fotografie de final de an cu copiii, dar imi indrept  atentia catre o avalansa de discutii de pe un grup de parinti cu care sunt in contact. Tema era legata de festivitatea de final de an si abordarea copiilor la clasele mici.

Ma prinde subiectul si caut sa vad de ce rezonez cu revolta, desi ca parinte am fost bucuroasa azi. Avem acasa in portofoliu : final de clasa a III, final de clasa a XII a, de grupa mijlocie si final de etapa  de biberon. 🙂 Si totusi, ceva mi-a adus un sentiment de tristete. Caut si caut si nu pot sa ocolesc privirile unor copii  pentru care azi scoala nu a fost o mama iubitoare si dreapta, ci le-a dat inca o lectie de “tu nu contezi”!  I-am cunoscut in mai multe medii, nu fac referire la un exemplu singular. Scoala nu este in acest moment pentru toti copiii si fiecare!

Imi doresc  foarte mult ca urmatoarele randuri sa aduca ceva constructiv si sa gasim impreuna, cei carora ne pasa de educatie,  idei, solutii, energie si valori comune.  Este simplu sa cazi in panta in care spui lucruri care dor despre invatamantul de masa, iti duci copilul la privat sau iti faci o scoala privata, pui un titlu PR-istic, like-urile te imbata, presa te cheama fiindca esti simpatic sau simpatica si ai cuvintele producatoare de audienta la tine si uite asa ajungi vedeta, apasand cu degetul pe rana. OK, de aratat ce este in neregula suntem in stare cu totii, dar ce punem in loc dupa ce descurajam parintii si cadrele didactice cu microfonul in mana pe unde aveam ocazia sa vorbim? Asadar, va invit sa ma ajutati sa nu cad in aceasta capcana si sa contribuiti ca sa clarificam subiectul si apoi sa il distribuim catre toti cei care au nevoie de informatie.  

Nu imi permit  sa trec mai departe in a veni cu idei si propuneri de imbunatatire a situatiei pana cand nu repet un lucru peste care nu e de trecut : Scoala nu este pentru toti copiii si fiecare! Copilul, beneficiarul sau clientul cum as vrea sa cred ca este, nu are o oferta adaptata lui asa cum este el, cu orice potential ar avea si din orice mediu ar veni.

Daca astazi am vazut o sarbatoare pe facebook de coronite, premii, emotii si ganduri , ei bine, tot astazi au fost copii in medii mai putin fericite care au primit etichete, comparatii cu alti colegi sau ignor.  La clasele Pregatitoare -IV inca nu exista o procedura clara aplicata oriunde in tara, aplicata pentru toti si fiecare! Sunt invatatoare care acorda premii personalizate fara ierarhizare si sunt invatatoare care inca acorda premiul I pentru cel mai bun ( mai grav, am auzit si “cel mai destept”), 2, 3 etc..si pentru cei care au luat “S” ori “I” ignor si non-valoare. E drept ca as putea sa imi lucrez putin formularea, insa este o ilustrare a ceea ce se intampla. Ce consecinte se vad aici?

  1. Daca sunt un copil in plin proces de imprietenire cu ideea de invatare pe termen mediu si lung ( ca asa este la Pregatitoare-IV) si intampla sa fiu intr-o clasa in care sunt validat corespunzator atat eu cat si colegii mei, ma voi bucura de incredere in scoala si de incredere in mine.
  2. Daca sunt un copil in plin proces de imprietenire cu ideea de invatare pe termen mediu si lung, tot la Pregatitoare -IV si se intampla sa fiu intr-o clasa in care aflu despre mine si colegi lucruri care nu ma ajuta sau traiesc experiente care ma demotiveaza, am mai putine sanse sa am incredere in mine si in scoala.

Si acum, de ce sa fie increderea unui copil in sine si in scoala la nivel de “cum o pica zarul” , cand exista o procedura clara?      

Daca se intampla sa fiu un copil sustinut si continut de catre parinti, sansele de  incredere cresc, insa daca s-a intamplat sa ma nasc intr-o familie care din oricare motiv nu ma sprijina si primesc un ignor sau o eticheta de la scoala, chiar ma credeti pe cuvant ca am sanse egale cu primul caz sa ajung un bun contribuabil sau un adaptat social? Nu ma credeti si va inteleg, dar de ce v-ar interesa de mine? Fiindca voi convietui contemporan, social si economic cu copiii care vor contribui si pentru mine in loc sa ne ajutam reciproc. E un motiv mai pe intelesul adultilor, dar eu copil, sa stiti ca am nevoie in primii ani de scoala sa fiu vazut, auzit, sa imi fie incurajat efortul, sa nu fiu confundat cu rezultatul si sa stiti ca daca nu am FB pe linie nu inseamna ca nu am potential sa iubesc o materie in viitor si sa fac performanta sau sa invat o meserie frumoasa. De asemenea, daca am FB pe linie si ma laudati, dar pe colegul meu care are “S” il ignorati sau il criticati de fata cu o clasa intreaga de copii si parinti, asa am sa invat sa fac si eu: sa nu il respect. 🙁

Sunt multe de spus pe tema abordarii copiilor la Pregatitoare-IV, pe tema raportarii la invatare si dragostea fata de invatare versus corvoada, dar ma gandesc ca nu e drept sa trecem la un nivel superior de discutie atata timp cat inca nu se respecta o procedura si un drept pentru toti copiii si fiecare. Intreb: daca exista o procedura stabilita, detaliata, justificata, inteleasa, aplicabila, ce a facut ca ea sa fie aplicata numai partial?

Daca scoala era o companie privata interesata de clienti si vanzari , sigur toti angajatii ( aici invatatorii) aveau aceeasi abordare, acelasi cod.

Si ca sa nu transform acest articol in exemplul de mai sus in care dam cu piatra si fugim, va intreb, cum ati inteles ca se procedeaza la clasele Pregatitoare – IV? Am multi invatatori in lista de prieteni si multi oameni pasionati de educatie: va invit si va rog sa lasati un mesaj ca sa gasim raspunsul comun! Raspunsul comun pentru cine? Pentru toti copiii si fiecare! Si pentru cei din Bucuresti si pentru cei dintr-un sat in care jumatate dintre parinti sunt in strainatate. Si pentru cei care au o Doamna care a inteles ca se procedeaza intr-un fel si pentru o Doamna care a inteles ca se procedeaza in alt fel. O procedura comuna si respectata de catre toate invatatoarele din tara. Doamnelor, din tara intreaga, ma gandesc ca nu este usor cu 30 de copii in clasa si cu munti de hartii.  Ma gandesc si mai mult ca aveti o misiune nobila: sa scrieti in sufletele copiilor dragostea pentru invatare! Ar fi util de aflat cum ati inteles ca se procedeaza la festivitatea de premiere de la finalul clasei !

Cu respect si intentia de a invata unii de la ceilalti,

Nicoleta Larisa Albert

Mama, psiholog si trainer

Comments

  • simona
    June 18, 2017 Reply

    Premiile se dau in functie de cat cotizeaza parintii la dna Invatatoare, cat de atenti sunt, cat de.mult o perieaza…etc.

    • admin
      June 19, 2017 Reply

      Ar fi pacat sa se intample lucrul acesta. 🙁 Este un caz concret sau te referi la modul general?

  • Angelica
    June 18, 2017 Reply

    La noi, hotaram toate invatatoarele de la acelasi nivel de clasa, ce sa oferim
    Daca una vrea sa ofere ceva cu care celelalte nu sunt de acord, il ofera in cadru privat, la ea in clasa., nu in timpul festivitatii . Nu ierarhizam, toti copiii primesc diploma si medalie.

    • admin
      June 19, 2017 Reply

      Multumesc pentru mesaj, Angelica!

  • Sabina
    June 19, 2017 Reply

    La fiul meu la scoala, clasa a II-a, nu a fost nici macar o serbare de final de an, vorbesc despre clasa lui. In penultima zi de scoala au primit niste diplome (simbolic, avand in vedere ca au calificative, si cam toti copiii au avut FB, personalizate, pentru rezultatele deosebite la matematica/ stiinte etc, si fiecare a primit o diploma de “absolvire” a clasei a II-a), insa, da, cam trist. Ei cu siguranta si-ar fi dorit o festivitate, nu neaparat o recompensa pentru rezultatele scolare individuale ori de grup (in clasa lor nu este incurajata comepetitia/ comparatia), cat o recunostere, validare a evolutiei lor de-a lungul anului, ca o incurajare pentru viitor. Pe de alta parte, alte clase a II-a au avut serbare. In cazul clasei fiului meu, am inteles de ce invatatoarea a renuntat la serbari ori alte festivitati in clasa: sala este prea mica, nu sunt conditii. In pregatitoare si clasa I am incercat varianta “in clasa”, insa a fost cumplit (copiii + adultii spectatori), am incercat si varianta externa, o sala inchiriata pentru o ora, doua, astfel incat sa avem spatiu si conditii decente, insa, cu parere de rau, trebuie sa recunosc ca adultii (parintii), sunt cei care genereaza discutii interminabile si sunt vesnic nemultumiti, au asteptari foarte mari de la sistemul e invatamant, de la cadrele didactice, Minister samd. Aud permanent comparatii intre sistemul romanesc de invatamant si cel de nu-stiu-unde, tara in care se intampla nu mai stiu ce minunatii, orice initiativa a invatatoarei este supusa unor dezbateri interminabile, modificata de n ori, si aprobata de catre parinti cu greu. Uneori chiar trebuie sa te multumesti cu ceea ce ai pe moment, sa scoti cat de mult poti din acea situatie si sa nu pierzi din vedere motivul pentru care faci acel lucru, ori unii uita… Ar fi multe de spus, insa nu doar sistemul este cauza acestor neintelegeri. Ce simt nevoia sa mentionez este modul in care unii dintre noi privesc profesorul: o persoana platita din banii nostri si care trebuie sa ne stea oricand la dispozitie.

    • admin
      June 20, 2017 Reply

      Va multumesc foarte mult pentru mesaj. Da, din pacate sunt si situatii in care parintii nu respecta spatiul profesorului, dar cu limite si comunicare asertiva se poate rezolva cu acei parinti fara sa afecteze colaborarea si comunicarea cu cei care se comporta adecvat 🙂

  • Minodora
    June 19, 2017 Reply

    La clasele I- IV sunt calificative nu sunt note! Nu se acorda premii (I, II, III) și nu se fac (teoretic) ierarhizari! Teoretic, se acorda o diplomă fiecarui copil pentru un merit pe care-l are gen “matematicianul clasei” sau “geograful clasei” sau ” pictorul, altruistul, literatul, poetul, cel mai bun coleg, cel mai ordonat” și lista ar putea continua, răsplătind fiecare copil pentru o calitate pe care astfel o scoatem în evidenta și o intarim, incurajandu-l! Dar într – o lume competitiva cum sa nu încurajezi și competiția stimulandu-i și evidentiindu-i pe cei care reușesc pana la un moment dat sa fie și literati și matematicieni și geografi- adică un copil bun și muncitor e bun la toate!? Pentru ca, trebuie sa recunoaștem ca avem și asemenea copii care, pana își definitivează opțiunile, fac de toate foarte bine! Eu am terminat anul acesta clasa I și am evidențiat cu diplome de merit si carti pe toți copiii.

    • admin
      June 20, 2017 Reply

      Va multumesc foarte mult pentru raspuns!

  • Ion Nicolae
    June 20, 2017 Reply

    “E un motiv mai pe intelesul adultilor, dar eu copil, sa stiti ca am nevoie in primii ani de scoala sa fiu vazut, auzit, sa imi fie incurajat efortul, sa nu fiu confundat cu rezultatul si sa stiti ca daca nu am FB pe linie nu inseamna ca nu am potential sa iubesc o materie in viitor si sa fac performanta sau sa invat o meserie frumoasa. De asemenea, daca am FB pe linie si ma laudati, dar pe colegul meu care are “S” il ignorati sau il criticati de fata cu o clasa intreaga de copii si parinti, asa am sa invat sa fac si eu: sa nu il respect.”
    DA…dar trebuie sa ne gandim si la cel care isi sacrifica timpul pentru a studia si a obtine rezultate exceptionale…el cum se va simti, daca va fi apreciat in egala masura cu cel care nu isi dedica timpul pentru studiu? …Cred ca ar trebui sa ne intrebam care este valoarea pe care vrem sa o insuflam. Vrem sa fie apreciat cel care studiaza…sau cel care nu studiaza?
    pe sistemul…daca inveti iei premiul 1 …daca nu inveti…nu iei premiul. Eu cred ca este trist cand sunt descurajati cei care, desi fara posibilitati materiale, invata foarte bine, si nu sunt le este apreciat efortul in fata celor care nu prea invata dar au posibilitati financiare parintii.
    Parerea mea este ca trebuie sa existe o competitie constructiva in cadrul unei clase, scoli,judet, etc …cumva pe sistemul olimpiadelor. Ideal ar fi sa insuflam copiilor idea ca sunt singurii pe care trebuie sa ii depaseasca, dar asta consider exclusiv treaba parintilor.
    Cat despre a adapta oferta pentru fiecare copil cred ca sunt prea multe de luat in calcul…si eu nu cred ca ar fi oarecum “corect “asta.
    Va urez succes in aceasta incercare, si va sunt recunoscator ca incercati sa faceti ceva pentru binele tuturor copiilor!

    • admin
      June 20, 2017 Reply

      Va multumesc foarte mult pentru mesaj!Apreciez generozitatea cu care ati raspuns si sigur, exista si aceasta perspectiva: de asta nu se procedeaza in toate sclolile si clasele la fel. Sper ca e clar ca aici vorbim despre I-IV si calificative. Obiectivul este sa clarificam procedura deja stabilita de cand s-au introdus calificativele si sa fie universal – aplicata. 🙂

  • CIOACA LILIANA
    June 20, 2017 Reply

    Si eu am terminat anul acesta clasa I. Dupa serbarea “Uff, e greu sa fii scolar!” a urmat momentul premierii cand toti elevii(inclusiv cel cu CES-pt ca a reusit sa invete toate literele de tipar) au primit diploma Printul/Printesa Alfabetului si o cocarda”Munca este reusita invataturii.” Nu vad cum unii colegi reusesc sa inmaneze premiul I, II, III pe baza calificativelor, fac media aritmetica a unor litere? Este stiut ca prin introducerea calificativelor s-a eliminat ierarhizarea, etichetarea. Alti elevi din clasa care au participat la fel de fel de concursuri(Proeducatia lb romana/matematica; Eurojunior, Comper lb romana/matematica, Formidabilii, Campionii matematicieni, Cangurasul matematician) au primit diplome si medalii. Si noua ne este incomod cand auzim de premii I, II, III….coronite, de elevi si parinti ce sa mai zic? Eu aici as vedea clara pozitia ISJ-ului la consfatuirile ce au loc la inceputul anului scolar sau reprezentantii parintilor in CA. Vacanta placuta!

    • admin
      June 20, 2017 Reply

      Va multumesc pentru mesaj! Tocmai raspundeam unui mesaj asemanator. Asa este: e nevoie de o pozitie clara si de o informare tot atat de clara!

  • Ana Maria Bocsan
    June 20, 2017 Reply

    Vorbiti despre o procedura stabilita. Va intreb are ea aplicabilitate? Stiti cumva .ca Ministerul Educatiei sa fi trimis in scoli la sfarsit de an scolar recompense (diplome) pe discipline? Va spun eu: acest lucru nu se intampla. De aceea invatatorii procedeaza fiecare cum poate, gasind o solutie sau alta, in functie fe posibilitati, inspiratie sau principii personale. Atata timp cat onoratul minister nu-si asuma nimic din ce propaga, lucrurile vor sta la fel.

    • admin
      June 20, 2017 Reply

      Tocmai de asta mi-am propus sa centralizez aceste mesaje. 🙂 Va multumesc pentru mesaj si ma gandesc ca impreuna putem sa facem un demers de clarificare si de informare.

  • NAFTANAILĂ CONSTANȚA
    June 21, 2017 Reply

    E greu sa multumesti pe toți. Si nici nu trebuie.Am avut clasa pregătitoare. Am oferit câte o diploma şi o coardă ( insigna) fiecărui elev.Toți sunt la fel.E greu,mai ales cand nu dispui de resurse nateriale pentru a oferi elevului recompensa așteptată pentru care s-a străduit un an şcolar.

    • admin
      June 21, 2017 Reply

      Evident, obiectivul nu este de a multumi pe toata lumea. Va multumesc pentru gand. Am primit mesaje asemanatoare din partea colegilor dvs., insa au fost si situatii in care premiile au fost acordate ierarhizat la modul urmator: tu esti primul,tu al doilea….tu nu esti strigat fiindca ai luat S. 🙁 Aici consider ca e nevoie de o procedura comuna si clara.

  • Anca
    June 21, 2017 Reply

    La clasele pregatitoare – IV NU se fac ierarhizari!!!! Toti copiii primesc diplome!!!! Nu stiu cum si de ce isi permit unele invatatoare sa ierarhizeze copiii!!! Si eu am ramas stupefiata sa vad pe Facebook, in ultima zi de scoala, poze cu diplome de “premiul I, II sau III” si coronite!!! Exista o lege a educatiei, un statut al elevului care trebuie respectate!!!! Daca sunt citite cu atentie stii ce trebuie sa faci!

  • Dinu C.
    June 21, 2017 Reply

    Evident , printre cadrele didactice exista și astfel de “ierarhizatori”. Cred însă ca acestea fac parte din “epoca trecuta ” , iar învățământul romanesc de azi se străduiește sa încurajeze mai mult copilul, sa îl impulsioneze sa devină mai bun , mai stăpân pe sine și mai puternic ,încrezător în forțele proprii.

Leave a Comment